top of page

מאמרים

חיפוש
  • תמונת הסופר/תגד ארבל

13 כללים על עולם ההשקעות, שוק ההון, התנהגות ואסטרטגיות של משקיעים פרטיים

עודכן: 10 במאי 2018

מנהל השקעות איכותי לא נמדד בכמות הפעולות שמבצע בתיק ההשקעות - אלא בכמות הפעמים שמונע מלקוחותיו לעשות טעויות בהחלטות בעת שוק תנודתי


1. "תנודתיות התיק" - ככל שתיק ההשקעות שלכם מכיל חשיפה גבוהה יותר למניות כך התיק יהיה תנודתי יותר, ומצד שני ככל שהחשיפה למניות בתיק תהיה נמוכה יותר כך התיק יהיה יציב יותר.

2. "המבחן הטיפש" - התאמת תיק המשקיע לרמת סיכון המתאימה לחוסך שווה לכמה טוב הוא ישן בלילה. במידה והמשקיע טרוד מתיק ההשקעות שלו, ובוחן את תשואות ההשקעות על בסיס יומי, אין זה אומר כי אינו בנוי להשקעה בשוק ההון, אלא שהמשקיע נמצא ברמת סיכון הגבוהה מידי עבורו.

3. "סיכון = סיכוי" - ככל שרמת הסיכון/החשיפה(אחוז המניות) בתיק גבוהה יותר כך גם הסיכוי לתשואות טובות ואו לתשואות שליליות גבוהות - גבוה יותר .

4. "כמות הפעילות בתיק" - אין קורלציה בין כמות קנייה/מכירה של ניירות ערך לבין תשואה חיובית. כלומר, אין זה אומר שאם תהיה פעילות רבה בתיק של קניה ומכירה אזי בהכרח התשואות יהיו טובות יותר, מה שזה כן אומר שבהכרח הבנק ירוויח יותר מעמלות.

5. "בחינת רמת סיכון" - על מנת לבחון מה רמת הסיכון המתאימה לכל משקיע יש לבחון מספר פרמטרים:

  • טווח ההשקעה – ככל שטווח ההשקעה יהיה יותר ארוך ניתן להגדיל סיכון והסיבה לכך היא שגם אם יהיו ירידות בטווח הקצר סביר שבטווח הארוך יהיו גם תיקונים.

  • ייעוד הכסף – מהו סכום הכסף שאותו המשקיע מעוניין להשקיע בשוק ההון וכמה הוא מהווה מסך נכסי הלקוח.

  • נושא אהבת / שנאת סיכון של הלקוח.

6. "רב סרן שמועתי" - אנו אוהבים מאוד לבדוק איך חברים מתנהלים בהשקעות לשאול את השכן על איזו מניה הוא ממליץ ולנסות בעצמנו וגם לבצע מהלכים ולקחת סיכונים. לדעתי, טמונה בכך סכנה ממשית במיוחד כאשר מדובר בכספים שעמלנו עליהם במהלך חיינו. באופן כללי, קחו את ההנחה שלבני אדם יש נטייה לספר ולשתף רק כשהם מרוויחים. וכאשר הם בהפסד לא יפצו פה. לכן התובנה היא לא לרכוש ניירות ערך על סמך הצעה של השכן/הקולגה/החבר.

7. "גולש הגלים" - למשקיע המתחיל ישנה תפיסה שגויה שלו או לאיש המקצוע המייעץ יש יכולת "להיכנס לשוק" שהוא נמוך (לעשות תשואות) ולצאת ממנו שהוא גבוה (לממש רווחים) ,שוק ההון אינו גל ואין לאף אחד את היכולת לדעת מתי להיכנס ומתי לצאת. המהות הינה להשקיע ברמת סיכון ובפיזור נכון בראיה ארוכת טווח (תוך התאמות במהלך הזמן). רק כך תוכל ליהנות מהפירותיות של שוק ההון .יש להדגיש כי בשוק ההון התנהגות (סבלנות, קור רוח, שליטה בדחפים) חשובה מאינטלקט.

8. "שחקנים חדשים" - לא אחת אני נפגש עם אנשים שכל חייהם עסקו בעיסוקים שונים ומגוונים. כעת בפרישה קיבלו כספים (בין אם מפיצויים ובין אם זה מירושה) והחליטו שהגיע הזמן להשקיע. הולכים לקורס מסחר בשוק ההון כזה או אחר. קונים מחשב ושלושה מסכים וכעת בטוחים שיש להם את הידע והיכולת לנהל את הכסף עליו עבדו קשה כל חייהם, כסף איננו משחק! עבדתם קשה להשיגו. כעת, גשו לאנשי מקצוע! ותנו להם לנהל אותו עבורכם במוצרי השקעה מתאימים.

9. "פיזור פיזור פיזור" - ככל שהפיזור רחב יותר כך גם תיק ההשקעות יהיה יציב יותר. הפיזור יכול להיות סקטוריאלי, גאוגרפי ובנוסף ניתן לשלב יחד עם נכסים בלתי סחירים שנותנים עוגן של תשואה בתיק.

10. "ריבית דריבית" - מדובר באפקט של תשואה על תשואה מעיין מכפיל תשואה וככל שטווח ההשקעה ארוך יותר כך האפקט יהיה מהותי יותר.

11. "תאום ציפיות" - אחד המפתחות החשובים הוא לתאם ציפיות תשואה של המשקיע. כיום בעולם של ריבית 0.1% תשואה שנתית של 3% עד 7% בשנה ברמת סיכון של עד 20% היא תשואה סבירה. יש לשים דגש על חשיבות תשואה צפויה סבירה לבין התשואה שהמשקיע משער כי הוא צריך לקבל. לא אחת יש אי התאמה בין מה שמצפה לבין המציאות.

12. "אופק" - שוק ההון לא עולה לינארית משמאל לימין, שוק ההון איננו מכשיר שמייצר תשואות חיוביות בעקביות ולכן אין למדוד ביצועי השקעות בטווח הקצר.

13. "מזל טוב" - בכל מקרה קצת מזל תמיד יכול לעשות לנו רק טוב.


האמור לעיל וכל המידע המופיע באתר הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני ו/או ייעוץ מס ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור על ידי בעל רישיון המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

טל"ח - הזכויות שמורות לארבל תכנון פיננסי ופנסיוני

השאירו פרטים ונחזור אליכם לקביעת פגישה היכרות חינם

bottom of page